Als je ondernemer bent kun je je eigen tijd indelen, dat is ook wat ik vaak hoor van vrienden. Vooral de woorden: chill, relax, handig, ideaal komen dan voorbij. En natuurlijk is dat ook zo. Maar de keerzijde van ondernemerschap is keihard werken en daar is helemaal niks mis mee. Maar wordt vaak ‘even’ vergeten.
Ik run nu bijna twee jaar mijn eigen diëtistenpraktijk en vooral het eerste jaar heb ik best geworsteld met de balans tussen werk en privé. Vaak werk je toch ’s avonds nog even door of in het weekend. Het afgelopen jaar gaat dit een stuk beter waardoor ik nu wel kan zeggen dat ik een balans heb gevonden. Wat me vooral heeft geholpen zijn rustmomentjes gedurende de dag.
- Een paar keer per dag gewoon even niets doen, al is het maar 30 seconden. Werkt echt! Ik wil vaak maar doorgaan en doorgaan en uiteindelijk gaat dat ten koste van je productiviteit. Even een kop koffie of thee en verder helemaal niets doet ook wonderen. Ik ben iemand die 100% voor ieder gesprek gaat met als gevolg dat ik in het begin bijna dagelijks hoofdpijn had aan het einde van de dag door de energie die ik gaf. Dat doe ik nog steeds maar ik heb wel geleerd om dit wat beter te controleren zodat ik mezelf niet voorbij loop. Genoeg water drinken is trouwens ook heel belangrijk!
- Pauzes pakken. Ik ben zo geneigd om alles maar vol te plannen dat dit heel vaak ten koste gaat van mijn eigen voeding. Dit puntje kan nog beter, sinds ik weer met een eigen Challenge bezig ben merk ik dat ik toch weer beter kan focussen dus workin’ on it!
- Een to do lijst geeft mij veel rust. Na elk consult of na een afspraak moet ik vaak mails sturen of adviezen schrijven en als ik veel mensen achter elkaar zie dan weet ik na het spreekuur niet meer wat ik nu bij de eerste had afgesproken. Natuurlijk rapporteer ik ook alles in een systeem maar soms lopen afspraken uit waardoor dit later aangevuld moet worden. Ik maak altijd aan het begin van de dag een to do lijst en vul deze gedurende de dag aan. Dan blijven die dingen niet in mijn hoofd ‘hangen’ en dat geeft ook rust.
- Creëer structuur in je week. Ik werk drie dagen vanuit mijn praktijk en twee dagen vanuit huis. Nu lukt het ook om alle afspraken in die drie dagen te plannen. Toen ik net was gestart zat mijn spreekuur natuurlijk nog niet vol en dan was ik weleens geneigd om hiervan af te wijken met als gevolg dat ik wel eens voor één afspraak op en neer moest. Voor een keer helemaal niet erg maar het is niet echt efficiënt werken. Nu heb ik een betere structuur en daardoor kan ik op de dagen dat ik thuiswerk ook echt doorwerken. Als ik thuiswerk schrijf ik adviezen uit voor cliënten, beantwoord ik mails, brainstorm ik over nieuwe dingen en verbeteringen en werk ik aan mijn blog.
- Weekend is weekend. Ooit word ik er nog eens goed in. Daardoor kan ik me ook weer opladen voor een nieuwe week. Af en toe komt er nog wel wat tussen maar dat vind ik niet erg. Dan kies ik er bewust voor om dit wel te doen.
Heb jij zelf nog handige tips? Ik lees het graag bij de comments!
The Comments
Susan
Goede tips Nicky!
Ik heb ook veel aan een to do lijstje, waar ik ook bij schrijf hoelang ik over iets mag doen. Als ik iets heel leuk vind, dan kan ik zo ergens uren mee bezig zijn. Omdat ik blog naast een fulltime baan, heb ik ook wel mijn rust in de avond en in het weekend nodig. Ik schrijf bijvoorbeeld op mijn to-do lijst voor morgen (zaterdag) op, 30 minuten bezig zijn met het onderhoud aan mijn site. Op deze manier hou ik het haalbaar én leuk voor mezelf.